prof. REUVEN FEUERSTEIN
Metóda je inšpirovaná prácou Prof. Reuvena Feuersteina. Feuerstein bol izraelský klinický, vývojový a kognitívny psychológ, známy svojou teóriou inteligencie, ktorá uvádza, že inteligencia „nie je pevná, ale skôr modifikovateľná“. Feuerstein je uznávaný za svoju prácu pri vývoji teórií a aplikovaných systémov štrukturálnej kognitívnej modifikovateľnosti, sprostredkovaných skúseností s učením, kognitívnych máp, nedostatočných kognitívnych funkcií, zariadenia na hodnotenie náchylnosti k učeniu, programov inštrumentálneho obohatenia, a formovaniemodifikujúcich prostredí. Tieto vzájomne prepojené postupy poskytujú pedagógom zručnosti a nástroje na systematický rozvoj kognitívnych funkcií a operácií študentov na vytváranie metakognície ("premýšľanie o premýšľaní").
Metóda Inštrumentálneho Obohacovania a uvedomovania podľa profesora Feuersteina je metóda, ktorá významne zasahuje kognitívny vývin klienta v celom jeho rozsahu, najmä:
vývin reči, komunikačnú a argumentačnú schopnosť
schopnosť tvoriť stratégie riešenia problémov
pamäť a pozorovanie
priestorovú predstavivosť a orientáciu
schopnosť udržať, či prenášať svoju pozornosť
schopnosť učiť sa a pamätať si rôzne informácie
schopnosť plánovať, pozorovať a kontrolovať rôzne činnosti
jemnú motoriku
a mnoho ďalšieho
Metóda inštrumentálneho obohacovania a uvedomovania podľa profesora Feuersteina vychádza z princípov štrukturálnej kognitívnej modifikovateľnosti a skúsenosti sprostredkovaného učenia . Inak povedané, vychádza z pohľadu na ľudský organizmus ako na otvorený systém, ktorý je schopný adaptácie.
Prax je realizovaná formou "papier a ceruzka".
Oba programy obsahujú jednotlivé inštrumenty. Inštrument je sada prepojených pracovných listov - každý zameraný na určitú kognitívnu schopnosť.
Metóda je rozdelená do inštrumentov, ideálne hodinu týždenne a pravidelne. Podľa individuálnych potrieb každého klienta. Sú vhodné pre jednotlivcov i skupiny.